2014. március 18., kedd

Fűszeres-melaszos torta friss gyömbérrel


Ez a rendkívül finom torta szép, meleg barna színét nem csokoládétól, hanem a nádcukor melasztól kapta. A melasz a cukorgyártás mellékterméke, mint ilyen értéktelen is lehetne és igazság szerint a cukorrépa melasz az is. Ellenben a nádcukor gyártási folyamatában a nyers cukornád többszöri főzése során a cukor kiválása után maradó sűrű, karamelles folyadék még vitaminokat és vasat is tartalmaz. Nem azt mondom, hogy egy szuper-egészséges dologgal állunk szemben, hiszen mégis csak cukorról, édesítőről van szó, ami sajnos kizárja, hogy csupán jótékony hatásokról beszélhessünk, hacsak nem tekintjük komoly gyógyító erőnek (a vastartalmon kívül, ami engem mindig levesz a lábamról) a kényeztetésből, pusztán az ízek feletti örömből fakadó jó érzéseket.
A melasz angol neve molasses, vagy treacle, így keressük a boltok polcain. Nem is kell olyan nagyon keresni, én sokkal komolyabb utánajárásra számítottam, amikor David Lebovitz könyvében elolvastam a receptet és eldöntöttem, hogy ki kell próbálnom. Ez a márka, amit én is használtam, kapható pl. a Fény utcai piac aljában található Ezerfűszer boltban és a Culinarisban. Más kiszereléseknek nem jártam utána, de tudomásom szerint nagyobb bioboltokban is beszerezhető.
A melaszon kívül a tetemes mennyiségű friss gyömbér a másik meghatározó íz ebben a tortában, amit frissen, apróra vágva kell a tésztához keverni, ezért vásárláskor a lehető legsimább felületű darabot válasszuk, azok a legfrissebbek és leglédúsabbak.
Én most két alkalommal is mangó-ananász salátát készítettem mellé, de egyszerű alma-, körte-, barack befőttel, illetve kompóttal is nagyon finom!

Recept:
  • 115 g friss gyömbér
  • 250 ml nádcukor melasz
  • 200 g barna nádcukor
  • 250 ml olaj
  • 350 g liszt
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • fél teáskanál őrölt szegfűszeg
  • negyed teáskanál frissen őrölt bors
  • 250 ml víz
  • 2 teáskanál szódabikarbóna
  • 2 tojás
Melegítsük elő a sütőt 170 fokra. (Gázsütő 4-es fokozat.) Vajazzuk ki egy 29 és 23 cm átmérőjű mérettartományban leledző nem kapcsos tortaforma alját és oldalát, alját béleljük ki sütőpapírral.
Hámozzuk meg a gyömbért. Éles késsel vágjuk nagyon apróra, vagy késes aprítógéppel aprítsuk fel.
Egy nagy keverőtálba öntsük bele a melaszt, az olajat és a cukrot, keverjük össze. Egy másik tálba mérjük a lisztet, a fahéjat, a szegfűszeget és a borsot, ezt is összekeverjük.
A vizet forraljuk fel egy kis lábasban. Szórjuk bele a szódabikarbónát, majd  forrón öntsük a melaszos keverékhez. Keverjük jól össze. Adjuk hozzá a felaprított gyömbért. Adagonként keverjük bele a lisztes keveréket, végül a tojásokat.
Öntsük a masszát az előkészített formába, tegyük a sütőbe és süssük 45-55 percig, amíg az oldalán elválik a tészta a formától és a közepébe szúrt hústű, vagy hurkapálca tisztán kihúzható.
A formában hagyjuk kihűlni. Óvatosan borítsuk egy tálra, húzzuk le az aljáról a sütőpapírt, majd tegyük vissza a tálra.
Szeletekre vágva gyümölccsel tálaljuk.

Ananász-mangó saláta: egy ananászt és egy mangót megpucolunk, azonos méretű kockákra vágjuk. Tálba tesszük, megszórjuk negyed teáskanál őrölt kardamommal, reszelt lime héjával. Fél lime levével megcsurgatjuk, összekeverjük.


2 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Igen, én használom csokis sütikbe, és van is róla valahol egy félebehagyott posztom...

rakottkert írta...

Írd meg, engem nagyon érdekel! A melasz egy umami? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...