2020. szeptember 27., vasárnap

Fejtett bableves fermentált paradicsommal

 


Azért írom meg ezt a végtelenül egyszerű levest, mert magam is alig hittem, hogy amit már oly sokszor készítettem és egyébként azon még egyszerűbb valójában is nagyon szerettem, mennyivel gazdagabb ízű, üdítőbb, teljesen ide nem illő szóval élve menőbb lett attól, hogy egy pár szem sós vízben érlelt paradicsomot kockáztam bele. 
A paradicsommal a következőképpen történtek a dolgok: viszonylag kisméretű, hosszúkás, Lucullus, vagy San Marzano fajta húsos, kevés magvú paradicsomot megmosva, egészben, kiforrázott befőttes üvegbe tettem, néhány szál oregánó kíséretében. Felöntöttem forralt, kihűlt sós vízzel. (20%-os sósoldatot készítettem, ami1 liter vízhez 20 g jódozatlan sót jelent.) A víz teljesen ellepte a paradicsomokat. Az üveget fedőjével lezártam. Nem raktam napra, csak az egyik konyhaasztalon állt egy hétig, ezután hűtőbe tettem. 
Grúziában ettem először ilyen paradicsomot, az kicsit csípős is volt, szóval lehet a levébe chilit is tenni, meg például fokhagymát, egyéb fűszenövényeket. Ott saslikhoz adták a többi savanyúsággal együtt és nagyon finom volt. Az enyém nem sikerült még pont olyanra, de így, ízesítésre és a levét felhasználva kiváló eredménynek könyvelem el és jövőre tovább próbálkozom.
Egyébként a fermentálásban a további felhasználás izgat a legjobban, a fermentált zöldség, mint alapanyag. De hát ezen gondolom nincs semmi meglepő...

Recept:

  • 700 g fejteni való bab (a súly még héjastól értendő)
  • 1 kis fej hagyma
  • 20 g vaj
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 2 dl tejföl 
  • 1 teáskanál liszt
  • 2 db fermentált paradicsom
  • 2 dl felöntőlé a paradicsom üvegéből
  • tárkony, petrezselyem
  • só, frissen őrölt bors
A hagymát apróra vágjuk, a vajon és olívaolajon puhára dinszteljük. 

Hozzáadjuk a fermentált paradicsomokat, amit előzőleg meghámoztunk, kimagoztunk és apró kockákra vágtunk, majd a kifejtett, megmosott babot. Átforgatjuk, sózzuk, borsozzuk, majd felöntjük 7 dl vízzel, vagy ha van, zöldség alaplével.  
Amikor megpuhult a bab, a tejfölt simára keverjük a liszttel, hozzáadunk egy keveset a főzővízből (temperáljuk), majd keverés közben a leveshez adjuk. Ekkor adjuk a leveshez a fermentált paradicsomos üvegből kimert levet is 
Megszórjuk az apróra vágott tárkonnyal és petrezselyemmel, ha szükséges, még sózzuk. Forrásig hevítjük, majd lehúzzuk a tűzről.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...