2011. február 4., péntek

Narancslekvár

Nálunk a családban elég megosztó a narancslekvár. Gyanítom, hogy ugyanez jellemző szélesebb körben is. Mindenestre én nagyon szeretem picit kesernyés-savanykás ízét.
Idén változtattam az előkészítés technikáján, így egyszerűbb és a végeredmény is krémesebb. A módszer a következő: a narancsokat alapos mosás után félbe vágtam, majd egy mély tálba kanalaztam a belsejüket, ügyelve, hogy a fehér bunda a héjban maradjon, az értékes lé pedig a tálba csurogjon. A fél narancsokat kisebb darabokra vágtam, meglocsoltam a citromlével és botmixerrel pürésítettem. Ezután jött a főzés. Ez kicsit hosszadalmas, mint minden lekvárfőzés, de szerintem megéri a fáradságot. A hajszál vékonyra vágott narancshéjat az utolsó 10 percben adtam a lekvárhoz. Ehhez az üres félgömböket vágódeszkára borítottam és éles késsel a külső sárga héjat, szintén a fehér bunda nélkül vékonyan lehámoztam. Ez szép, terápiás tevékenység, az utána következő felcsíkozással együtt. Nekem közönségem is volt, ők hamarabb megunták.
Illusztráció:
Elkészítés:
20 narancsból készítettem, ami egészben 4,5 kg volt. A narancshús tiszta súlya pedig 2,8 kg.
Ehhez a mennyiséghez 2 citrom levét csavartam, turmixoltam, hozzáöntöttem 4 dl vizet, majd vastag aljú lábasban 2 órát főztem. Néha megkevertem. Amikor már sűrűsödik, gyakrabban kell keverni!
1 kg 60 dkg cukrot adtam hozzá és most már sűrűn kevergetve készre főztem. Úgy próbálhatjuk meg, hogy készen van-e a lekvár, hogy egy kanálnyit kiveszünk egy kistányérra, ezt 5 percre berakjuk a hűtőbe és ha lehűlés után lassan, lekvár-szerűen folyik, teteje hamar bőrösödik, akkor kész.
A besűrűsödési fázis vége felé adjuk hozzá a narancshéj csíkokat.
Forrón kisebb üvegekbe töltjük, amiket előtte kiforráztunk. Az üvegeket lezárás után pár percre fejjel lefelé fordítjuk, majd takarók közé téve egy napig dunsztoljuk.
Már gyűjtöm magamban az ötleteket, hogy mire fogom felhasználni a lekváros kenyéren és a palacsintán kívül.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...