2024. február 19., hétfő

Pisztráng spanyolosan

 





Toledoi hétvégénk egyik ebédjén pisto con bacalao-t rendeltem. A bacalao szárított, sózott tőkehal, amit fogyasztás előtt váltott vízben kell áztatni, hogy visszanyerje a nedvességet és elveszítse durva sós ízét, cserébe hófehér, omlós, finom halhúst kapunk, amit ezután szinte nem is kell főzni, csak átmelegíteni, esetleg hirtelen pirítani. A pisto Castilla - La Mancha tartományra jellemző változata pedig padlizsános, cukkinis, színes paprikás, paradicsomos zöldségragu, pisto manchego-nak is nevezik. Az egyszerűség kedvéért ezt az ételt magamban lecsós hal néven katalogizáltam és az "amit elnevezünk, az már a miénk" magabiztosságával el is készítettem.
Hal gyanánt egy közepes pisztrángot választottam, a pisto/lecsó pedig vastag húsú színes  (bio) paprikákból, konzerv paradicsomból, megsütve fagyasztott padlizsánból készült, tekintettel a tél végi adottságokra, de bízva-bízva a nyári ismétlésekben már friss alapanyagokkal.
A ragu és a hal összekeverésének ötletét Ferran Adria otthoni főzésre írt szakácskönyvéből vettem. (Mindennapi ínyencségek)

Recept:
  • 1 közepes pisztráng
  • 3 vastag húsú paprika, piros, sárga, zöld
  • 1 lilahagyma
  • 1 fokhagyma
  • 1-2 padlizsán (körül-belül ennyinek felelt meg a fagyasztóból kivett padlizsán-hús)
  • 1-2 cukkini (idényben)
  • fél konzerv paradicsom, vagy 2-3 friss, lehéjazott paradicsom
  • 3 evőkanál olívaolaj
  • só, frissen őrölt bors
  • friss zöldfűszer, pl, bazsalikom, petrezselyem, kakukkfű (nekem most csak ez utóbbi volt, de nagyon jót tett neki)
A pisztrángot megmossuk, kívül-belül szárazra töröljük, fél órára besózzuk. 190 fokon 20 percig sütjük, hűlni hagyjuk.
A pisto/lecsóhoz én előző nap sütőben megsütöttem a paprikákat, lehúztam a héjukat, magházukat kiszedtem, húsukat nagyobb darabokra vágtam. Ezt a műveletet fel lehet cserélni egyszerű olívaolajon való elősütéssel, még a hagyma-puhítás előtt, ekkor értelem-szerűen előzőleg kockákra kell vágni a paprikákat, pirítás után kistedni az olajból és kezdeni a hagymával.
Az olívaolajon megdinszteljük a karikákra vágott hagymát. Hozzáadjuk az apróra vágott fokhagymát is. Rátesszük a paradicsomot, sózzuk, borsozzuk, besűrítjük. Hozzáadjuk a paprikákat, a szintén elősütött padlizsánt és ha van, a cukkinit. 40-45 percig  főzzük, amíg megpuhulnak és kissé krémesre főnek a zöldségek. Ekkor beletesszük a gerincéről leválasztott, szálkáitól és bőrétől megtisztított pisztráng-húst.
Óvatosan átkeverjük, ha van, zöldfűszerrel megszórjuk és azonnal tálaljuk.



1 megjegyzés:

España írta...

Nagyon élveztem a bejegyzésedet! Lenyűgözőek a meglátásaid. Kérlek, írj még!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...